Tuesday, September 1, 2009

Tips nk bjaya dlm bisnes cam org cina

Orang melayu zaman skrg, sumenye nak keje tu dtg sndiri kt dowg..em..blh ke??
Kalau nk tau tu la realtinye..org kite ni xnk trime risiko pastu kje pn nk memilih..yang aku plg x ske, owg kte ni asek nk kje bwh org je pstu nk complain gaji skit la, elaun xde la..klu x rajin, ckit la pendapatan kite. Bagi aku, klu org melayu ni ramai yang ske wat bisnes kan bgus.. drpd merungut xdpt kje yang bgus..klau cmtu, smpai mati pn xdpt duit..hahaha
Pe kate kite korek rahsia org cine berniaga..em..klau nk tau org cina ni x de bkat terpendam dlm pniagaan sbb dorg ni lebih focus dlm bidang pertanian kt negara dorg..so, camne dorg blh maju sgt2 dlm bisnes??? Hmm..kte tgj je kt kl, golongan mlayu yang bniaga aku tgk golongan minority..cine je yang ramai..sbb dlu dorg mmg susah gler..
Ha.. Mle2 dorg ni hidup miskin sgt2 kt negara dorg..memandangkan kt cina cume focuskan dlm bidang pertanian, so bidang perniagaan dowg aggp x mguntungkan dorg..jd adela sesetengah org cina ni berhijrah ke Tanah Melayu untuk cari rezeki..tapi mle2 dorg ni cme jd buruh yang kje kt lombong2..nk dipendekkan citer, lame kelamaan owg cina ni berjinak dlm bisnes..hehe mls nk tlis pnjg2 =P
Dorg ni rajin wlaupn bisnes dorg time tu agk x memuaskan..tapi dgn smgt yang dorg bwk dari negara dorg, akhirnya dorg bjaye smpai skrg..sbnrnya dlm bisnes org cine, dowg x pk untung ble mle2 dorg bkak bisnes dorg sbb dorg lbh mementingkan kelancaran bisnes dorg n bniaga bkn hangat taik ayam..” klu lugi xpela, wa lagi smgt nk bniage utk majukan bisnes ma..” haha..tu la yang cine tempat aku ckp kt aku..nmpk sgt dorg mmg bkn hangat2 taik ayam..
Nk di bandingkan ngan org melayu, rugi ckit je da give up..ape ni?? Aku igt la, aku nk org yang cmni htr je kt palestin korban nyawe..em..sbnrnye aku nk org melayu maju n jgn mengalah lgpn ni Tanah
Melayu n org melayu pny..so kte kne kuat wlaupn hmpir klh..lg stu, org cina ni gtau, jgn ikt bniaga gaya barat..lgsg xde sifat rajin..em..wlaupn agk kabur psl tu tp ape yg die ckp tu btl, kte x blh ikt care org..kte kne rajin..
Haha tu la citer aku..ni plak tips bniaga org cina..
1. Jujur dan ikhlas
2. Mesra ngan pelanggan
3. Tidak mengikut kehendak sendiri atauon melayan prasaan
4. Akur dengan permintaan pelanggan tetapi tegas
5. Kaya dengan senyuman
6. Tak blh mrh pelanggan
7. Peniaga bkn tauke,tetapi pelanggan
8. Tak blh smbong
9. Bniaga di tmpt yg same tp jgn same produk
Ni la tips yg pntg utk kte bniaga..sbnrnye bnyk lg aku dpt tp mls nk tlis,,so sku bg yang pentg je utk korg sume..

No comments:

Post a Comment